Das Exmo-Diskussionsforum

Beitrag 48 von 71 Beiträgen.
Seite erstellt am 29.3.24 um 16:17 Uhr
zur Nachrichtenliste
der Beitrag:
Verfasser: SvenB
Datum: Mittwoch, den 10. August 2005, um 22:30 Uhr
Betrifft: Karrieren

>> > Es ist also knallharte Geschäftstaktik und der treuherzige Glaube der Mitglieder wird praktisch missbraucht.

>> Ich kann Deine Unterstellung nicht nachvollziehen, wer, bitte, sollte denn hier groß abzocken? Das ist doch an den Haaren herbeigezogen.

>Ach Gustl, ich verstehe natürlich, dass du nicht wahrhaben willst, dass die HLT-Organisation eine der reichsten Glaubensgemeinschaften ist. Ihr Geld wird nicht nur für das Errichten von Tempeln und Gemeindehäusern eingesetzt, es wird massenweise Besitz angehäuft. Besitz bedeutet Macht und die übt die Kirche zumindest in den USA auch aus. Wie war das mit dem Olympiaskandal und der Beeinflussung von Wahlen und politischen Abstimmungen, etc ...? Aber davor verschließt ein echtes Mitglied natürlich die Augen, denn es darf ja nicht sein, was nicht sein soll. Da wird die rosarote Brille aufgesetzt und alles ist wieder gut.

Gedanken zur Mormon Inc.

Ich glaube was Gustl und auch viele andere unterschätzen ist die "Maschinerie", die abläuft, sobald man bei der Kirche angestellt ist.

Es ist doch nun mal ganz praktisch so, dass Führungskräfte langsam an das System herangeführt werden. Mit der Berufung stellen sich Verantwortung und Macht ganz automatisch ein. Natürlich versuchen die Führungskräfte dabei demütig zu bleiben und einen guten Job vor "dem Herrn" und ihren "Vorgesetzten" zu machen.

Je höher man aufsteigt, desto schwieriger wird es sich der "Kirchen(unternehmens)kultur" zu entziehen. Zuerst fühlt man sich berufen, später vielleicht auserwählt. Oftmals werden die Generalauthoritäten aus den Angestellten der CES (Bildungswesen der HLT) rekrutiert, in diesem Jobs kann gut bis zu 90.000 € verdient werden (die Gehälter sind mir aus meiner Frankfurter Zeit bekannt, der nachfolgende Link unten bestätigt dies nochmals). Allerdings kann man sich schon ausrechnen, wie hoch die Auslagen ("modest living allowance") für einen Full-Time GA aussehen, sicherlich kein Trinkgeld, wenn ich es mit einem CES-Manager vergleiche, der ja hierarchisch unter dem GA in der Kette steht. Das Problem ist dabei nicht die hohe Bezahlung, jedoch die immer stärker werdende Abhängigkeit der Angestellten bzw. Aspiranten für GA-Posten. Der Lebensunterhalt ist eng verbunden mit der  HLT – denn wer sich einmal für die HLT beruflich entschieden hat, wird Probleme bekommen einen anderen Job zu finden. Und es ist beileibe nicht bei allen GAs so, dass sie es gar nicht mehr nötig haben, Geld zu verdienen, auch wenn das immer wieder behauptet wird. Die Aufsichtsratsposten, die immer wieder zugeschoben werden, habe ich hier nicht berücksichtigt (siehe Text unten). Aber es geht nicht nur um Geld, ein GA hat in NullKommaNichts eine Senator Card in seinem Geldbeutel, egal wo ein GA auftaucht, er wird gefeiert wie ein Popstar. Natürlich steckt harte Arbeit dahinter, aber auch viele Benefits.

http://www.exmormon.org/whylft149.htm

Das Ziel ist für Führungskräfte klar: die Kirche Jesu Christi HLT muss wachsen, die Mitglieder gestärkt und der Besitz Kirche erhalten bzw. vermehrt werden. Begründet werden diese Ziele mit der Stärkung Zions auf dieser Erde. Wer entscheidet denn dass in zwei SLC-Shopping Malls 1 Mrd. US $ investiert werden? Letztendlich darf nur der Prophet himself ein solches Geschäft genehmigen, da er der Boss der Geschäftseinheit der Kirche „Verwaltung“ ist. Das gleiche gilt für Gebietspräsidentschaften, die neben der geistigen Führung auch die Chefs der Verwaltungseinheiten sind.

http://www.exmormon.org/mormon/mormon403.htm

Diese Ziele überdecken im Tagesgeschäft letztendlich auch die theologischen Grundsätze. Die Theologie wird Mittel zum Zweck. Diesen Wandel dürften die meisten Führungskräfte gar nicht bemerken, weil sie dermaßen durch Management-Aufgaben und Reisen beschäftigt sind. Allerdings haben sie immer ihr Ziel vor Augen, die Kirche zu verteidigen, sie wachsen zu lassen und die Mitglieder zu stärken. Ähnliche Ziele verfolgen Unternehmensbosse auch.

Wenn ein Apostel nach seiner Berudung in sein Büro im obersten Stockwerk des Hochhauses der Kirchenverwaltung einzieht, seine Sekretärin begrüßt, seine Emails checkt und den Catering-Service für GAs nutzt, seine ersten Meetings mit seinem „Ministerium“ abhält, fühlt er sich nicht anders als ein neu berufener Vorstand im BMW-Hochhaus. Sicherlich wird er mehr beten als dieser und die Schriften lesen, ansonsten ist schon sehr fraglich, ob die Insignien der Macht ihn nicht auch ergreifen.

Dies nur ein paar praktische Gedanken zum System, welches viele Mitglieder nicht durchschauen, weil sie nicht Teil des „Adels“ bzw. der Corporation sind. In Wahrheit sind die Mitglieder Kunden einer Firma oder Shopping Mall, die Module zum Glücklichsein verkauft. Inwieweit die Produkte wirklich funktionieren muss jeder selbst entscheiden. So manch Drogensüchtiger behauptet, dass er mit dem Stoff besser lebt.

http://www.signaturebooks.com/excerpts/hier2.htm
Auszug:
A profile of the corporate responsibility of the general authorities as of June 1984 helps to assess its impact on their time and attention "in building the kingdom" spiritually. Exactly nine years after Kimball’s business withdrawal, this was about midway toward the decision of the entire hierarchy to accept the same inevitability. It was also seven months after the Wall Street Journal’s front-page headline: "Leaders of Mormonism Double as Overseers of a Financial Empire."143
From a variety of public documents,144 this was the business world of the general authorities in 1984, beginning with the First Presidency. Despite his public withdrawal from corporate responsibilities, President Spencer W. Kimball (who had been physically incapacitated since 1982) remained a director of Bonneville International Corporation. His first counselor Marion G. Romney (also physically incapacitated for years) was still chairman of the board of Beneficial Development Co., of Beneficial Life Insurance Co., of LDS Social Services, Inc., and director of Bonneville International Corporation and of Deseret Management Co. The only functioning member of the First Presidency in 1984, second counselor Gordon B. Hinckley was chairman of the board of Deseret Management Corporation Foundation, and director of Bonneville International Corporation, of Deseret Management Corporation, of KIRO, Inc. of Seattle, of Utah Power and Light Co., and of Zion’s First National Bank.
The Quorum of Twelve’s president Ezra Taft Benson was a director of Beneficial Life Insurance Co. Apostle Howard W. Hunter was president of the Polynesian Cultural Center (Hawaii), and director of Beneficial Life Insurance Co., of Continental Western Life Insurance Co., of Deseret Federal Savings and Loan, of First Security Bank of Utah, of First Security Corp., of Heber J. Grant & Co., of PHA Life Insurance Co. (Oregon), of Watson Land Co. (Los Angeles), and of Western American Life Insurance Co. Apostle Thomas S. Monson was president and chairman of the board of Deseret News Publishing Co., vice-president of LDS Social Services and of Newspaper Agency Corp, and director of Beneficial Life Insurance Co., of Commercial Security Bank, of Commercial Security Bankcorporation, of Continental Western Life Insurance Co. (Iowa), of Deseret Management Corp., of IHC Hospitals, Inc., of Mountain States Telephone and Telegraph Co., of Murdock Travel, of PHA Life Insurance Co. (Oregon), of Pioneer Memorial Theater, and of Western American Life Insurance Co. Apostle Boyd K. Packer was chairman of the board of Utah Home Fire Insurance Co., while also director of Murdock Travel and of Zion’s First National Bank. Apostle Marvin J. Ashton was president of Deseret Book Co., chairman of the board of ZCMI, and director of Beneficial Development Co., of First Security Bank of Utah, of First Security Corporation, of Laie Resorts (Hawaii), and of Zion’s Securities Corporation. Apostle L. Tom Perry was director of American Stores Co. (which operated Skaggs Drugs and Alpha Beta supermarkets), of ZCMI, of Zion’s First National Bank, and of Jewel Companies, Inc. (Chicago), and trustee of LDS Social Services and of Nauvoo Restoration. Apostle David B. Haight was director of Bonneville International Corporation, of Deseret Management Corporation, of First Security Bank of Utah, of First Security Corporation, and of Valtek, Inc., while also a trustee of Deseret Management Corporation Foundation. Apostle James E. Faust was vice-president of Deseret News Publishing Co., director of Commercial Security Bank, and of Commercial Security Bank Corporation, while also a trustee of Ballet West and of LDS Social Services. Apostle Neal A. Maxwell was director of Mountain Fuel Resources, Inc., of Mountain Fuel Supply Co., and of Deseret News Publishing Co. Apostle Russell M. Nelson was director of Zion’s First National Bank. Apostle Dallin H. Oaks was chairman of the Public Broadcasting System (national), while also director of O.C. Tanner Jewelry Co. and of Union Pacific Railroad.
Franklin D. Richards, senior president of the First Quorum of Seventy, was president of Laie Resorts, chairman of the board of Deseret Trust Co. and of Richards-Woodbury Agency, was director of Beneficial Development Co., of Deseret Management Corp., of Utah Home Fire Insurance Co., and of Zion’s Securities Corp., while also trustee of Deseret Management Corporation Foundation and of Wasatch Lawn Cemetery Association. Seventy’s member J. Thomas Fyans was trustee of LDS Social Services. Carlos E. Asay was director of Laie Resorts, while M. Russell Ballard was director of Deseret Book Co. Seventy’s member Royden G. Derrick was chairman of the board of UI Group, Inc. (formerly U&I Sugar) and director of Utah Home Fire Insurance Co. Paul H. Dunn was director of Consolidated Capital Corporation. Robert D. Hales was president of Deseret Management Corporation and trustee of Deseret Management Corporation Foundation. Adney Y. Komatsu was a director of Laie Resorts. Vaughn J. Featherstone was director of Utah Home Fire Insurance Co. Hugh W. Pinnock was director of First Interstate Bank of Utah. Ronald E. Poelman was director of Consolidated Freightways and of Deseret Trust Co. Robert L. Backman was chairman of the Deseret Gymnasium.
Presiding Bishop Victor L. Brown was president of Deseret Title Holding Corporation, vice-president of LDS Social Services, chairman of the board of Deseret Trust Co. and of Utah Hotel Co., and director of Deseret Farms (Utah), of Deseret Farms of Texas, of Deseret Management Corporation, of Deseret News Publishing Co., of Deseret Ranches of Florida, of O.C. Tanner Jewelry Co., of Pioneer Memorial Theater, of the Utah Symphony, and of Western Airlines. His first counselor H. Burke Peterson was vice-president of Beneficial Development Co., director of Zion’s Securities Corp., and trustee of LDS Social Services. The Bishopric’s second counselor, J. Richard Clarke, was chairman of the Board of Deseret Mutual Benefit Association, director of Deseret Healthcare, and trustee of LDS Social Services.
Emeritus general authority Bernard P. Brockbank was trustee of Wasatch Lawn Cemetery Association. John H. Vandenberg was trustee of Nauvoo Restoration, and emeritus O. Leslie Stone was director of Utah Opera Co.
That was the corporate world of the LDS hierarchy in 1984. Why would the First Presidency’s two counselors (sometimes with only one or two able to function) and the twelve apostles (often with one or two incapacitated) continue to shoulder such enormous burdens of business administration while church membership tripled in the twenty years after 1975? There seemed to be three considerations—financial, personal, and administrative—which jointly operated to delay the hierarchy’s surrender of corporate management. One factor may have weighed more heavily with an individual leader than another.
Those who had corporate positions did not want to give up the money. A general authority’s 1992 biography stated that such management positions, even if honorary, "provided him with extra income to help augment the slender living allowance he received from the Church."145 The unspoken inequity involved general authorities who had to support their families on "the slender living allowance," without the financial windfall of a corporate assignment. Thus the hierarchy’s financial inequality continued on another basis for decades after the decision to give standardized allowances, regardless of quorum or seniority.
The other personal reason for clinging to these corporate positions was that many general authorities enjoyed the world of business management. For example, Gordon B. Hinckley’s authorized biographer regards it as "a wonder that he accepted" one corporate directorship after another as an apostle in view of the fact that "he raced from one [church] assignment, appointment, committee, or board meeting to another." She the explains that Hinckley "did enjoy affiliating with businessmen of talent and influence and was eager to be tutored in the art of industry."146 When another apostle’s entry in Who’s Who in America listed eight business corporations he was serving, this expressed status, not just activity.147 Giving up the tokens of status is rarely easy for anyone.
There were two basic administrative factors which prolonged the hierarchy’s role as business managers. As previously demonstrated (see chaps. 2 and 4), the Quorum of the Twelve, in particular, has never easily surrendered any of its privileges or functions. For example, at the formation of a new holding company for the church’s income-producing properties in 1966, "There was criticism from members of the Twelve," second counselor N. Eldon Tanner commented, "because they couldn’t see why the First Presidency would hand that [power] over to the Deseret Management Corporation."148 Moreover, if the hierarchy gave up its role in the church’s businesses, this would increase the power of the central bureaucracy. The First Presidency had expressed misgivings about the LDS bureaucracy since the late 1940s.149
At some point the crushing responsibilities for 9 million Mormons overwhelmed all other personal and administrative considerations within the hierarchy concerning the management of LDS businesses. The hierarchy resisted Spencer W. Kimball’s example for twenty years, and only time will tell whether a new combination of the above factors will cause a return of at least some general authorities to business management.

zur Nachrichtenliste
auf diesen Beitrag antworten:

nicht möglich, da das maximale Themenalter erreicht wurde.

zur Nachrichtenliste
das Themengebiet: zur Nachrichtenliste
die neuesten Beiträge in diesem Themengebiet: zur Nachrichtenliste
die neuesten Beiträge außerhalb dieses Themengebietes: zur Nachrichtenliste
zurück
www.mormonentum.de